mandag 8. november 2010

Rotemos

Nå er det tid for litt matblogging igjen!

Og denne gangen vil jeg slå et slag for to sinnsykt gode og meget undervurderte grønnsaker, nemlig persillerot og sellerirot. Jeg vil tro at disse ikke lenger er et særlig vanlig innslag på de mange norske middagsbord, men det burde de være! De har en så mye bedre og mer spennende smak enn den vanlige trøtte gulroten og blomkålen og brokkolien som vanligvis er de som får være med hjem fra butikken.

Altså, grønnsakssuppe, og brun lapskaus, blir en helt annen og mye mer gastronomisk opplevelse med sellerirot og persillerot i. Likeledes pasta bolognaise.
Hjemmelaget babymat blir straks mer spennende med litt utradisjonell smakstilsetning i form av enten sellerirot eller persillerot.

Men min personlige favoritt med disse grønnsakene er den glemte perlen av et middagstilbehør, rotemosen, eller rotmos, da.
Min versjon (merkelig nok er det bare jeg som spiser dette hjemme hos oss, og dermed lager jeg bare til en) består av 3-4 buketter dampet blomkål, dampet sellerirot og persillerot, en liten-middels potet, salt, pepper, muskatnøtt, en knipe med fersk hvitløk og en skvett skummet melk. Alt sammen moses sammen med stavmikser, det blir en diiiger porsjon, men så sunn og god da! Smaker kjempegodt til fiskeboller i hvit saus eller hjemmelagede kjøttkaker, mmmmmmmm! Bruker da selvsagt ikke potet ved siden av, poteten er i rotemosen.

Så mens vi venter på sommer og lysere tider, kan vi kose oss med rotemos til middag, og denne herlige sommersangen som blant annet handler om rotemos!



Ingen kommentarer: