tirsdag 28. september 2010

Foccacia - litt grovere type

Jeg klinker til med nok et mat-innlegg, som det første i det jeg ser for meg nærmest kan bli en miniserie om ett bestemt mat-emne.

Nå ble du nok nysgjerrig, tenker jeg! Så bare følg med!

I dag presenterer jeg en oppskrift på foccacia med en del grovt mel, som er enkel å lage, og ikke krever mye av kokkens tid, bortsett fra at det tar tid å vente på at deigen skal heve og etterheve, da. Men da kan man jo gjøre noe annet i mellomtiden. Fra man starter til brødet er ferdig tar det vel ca 1,5-2 timer, tenker jeg.

Oppskriften er modifisert etter Trine, som har en Mektig Matblogg som er så fancy og glossy at en helt ordinær trippelarbeidende husmor som meg ikke en gang gidder å begynne å prøve på å lage de fleste av rettene hun presenterer. Men foccacia-oppskriften hennes mener jeg faktisk at jeg til og med har klart å forbedre litt, ved å putte inn grovt mel og dermed mer fiber og færre raske karbohydrater, samtidig som brødet fortsatt smaker veldig godt. Here goes:

Man tager:
7 dl vann varmet opp til ca 38 grader
50 gram fersk gjær
olivenolje
1 ts salt
1/2 ts sukker
3,5 dl sammalt hvete fin
3,5 dl sammalt hvete grov
ca 7 dl hvetemel
maldonsalt
rosmarin
5-6 soltørkede tomater i olje skåret i strimler (fortrinnsvis fra Ridderheims, men Delicata el. lign. kan også brukes)
5 sorte oliven i tynne skiver

Så gjør man så:
1. Varm vannet til ca 38 grader og løs opp gjæren.
2. Tilsett 3 ss olivenolje, salt og sukker.
3. Elt inn melet. Deigen skal være klissete og ganske rennende.
4. Rør inn soltørkede tomatstrimler, sorte olivenskiver og rosmarin.
5. Ha i 1 ss olje til slutt som "smøring" rundt deigen.
6. Dekk bollen med plastfolie og sett lunt i ca 30 min.
7. Hell den ferdighevede deigen over i en liten langpanne kledd med bakepapir, og fordel den jevnt utover.
8. Etterhev brødet under plastfolie i ca 20 min, men pass på at ikke plasten kommer nedtil deigen, da blir det så innmari mye kliss.
9. Hell litt olivenolje over det ferdighevede brødet og dryss over maldonsalt og litt rosmarin.
10. Stikk hull i brødet her og der med en finger smurt med olje.
11. Stek brødet på nederste rille i 200 graders forvarmet ovn (jeg liker ikke å steke med varmluft) i 35-45 min.
12. Avkjøl på rist.

Taddah!

Jeg synes ihvertfall denne foccaciaen er veldig god, og så innbiller jeg meg at den er bittelitt sunnere med litt grovt mel i enn bare hvetemel. Blir det mot formodning noe til overs kan brødet godt fryses, og etter tining varmes i 3-5 minutter i varmluftsovn før fortærelse.

NB: Glossy bilde av dette bakverket vil sannsynligvis ikke bli lagt ut!

Ingen kommentarer: