lørdag 18. september 2010

Matblogging del 1 - Cottage Cheese

Jeg har tidligere annonsert at jeg akter å begynne med matblogging, og første innlegg i serien kommer herved!

Jeg starter med å ta for meg produktet Cottage Cheese, som jeg i løpet av det siste året har utviklet et nærmest avhengighetsforhold til.
Det er i følge Tines hjemmesider "en ferskost med svak, syrlig smak".
Den selges i en boks som ser akkurat ut som en rømmeboks, bare at det er lilla trykk på den og så står det altså Cottage Cheeese på den.



Når man åpner boksen, møtes man forsåvidt av et syn som ikke er så veldig appetittvekkende, det er en hvit, klumpete, grisete masse som ramler fra hverandre så det triller klissete klumper utover på benken når man forsøker å ta den opp fra boksen med kniv eller skje.

Å smøre denne massen utover ei brødskive kan være skikkelig utfordende, man utvikler jo selvsagt etterhvert en teknikk så det går bedre, jeg har funnet ut at hvis man først rører kraftig i boksen slik at klumpene blir most, blir det straks mye lettere. Men dette lar seg ikke gjøre før man har brukt av boksen etpar ganger, for når den er full skvetter bare nevnte klumper utover ved ethvert forsøk på røring. Altså, for en utålmodig sjel som meg er det noe av et irritasjonsmoment hver gang en ny boks må åpnes, fram til det har blitt nok plass i boksen til å røre.

Men. Cottage Cheese er altså et så genialt produkt, at jeg ganske greit klarer å finne meg i hvite klumper på benken. Ikke det at jeg synes Cottage Cheese smaker så fordømt godt alene, for det gjør det egentlig ikke, men med en real klatt med Noras jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (som er veldig godt og inneholder latterlig lite kalorier i forhold til vanlig syltetøy) smaker det helt prima. Jeg bruker dette som pålegg på en av mine standard to brødskiver til frokost og kveldsmat, og det geniale er at jeg blir så METT av det. Cottage Cheese er et produkt med lite fett, nesten ikke karbohydrat og sykt mye protein, og sitter altså som et skudd i magen, og holder meg mett, leeenge. Me like!

Jeg har hørt rykter om at Cottage Cheese (i rørt/most form) også er finfint å bruke i omelett, eller til smørfri paideig, men det er altså kun rykter, har ikke prøvd det selv. Enda. Kanskje en dag kan det jo hende at jeg gir det et forsøk, og da skal jeg blogge om det, sannsynligvis. Inntil videre spiser jeg Cottage Cheese på brødskiva så det nærmest tyter, er så avhengig at huset aldri kan være tomt for Cottage Cheese.

Sånn. Det var matblogging á lá Plomma!

2 kommentarer:

MoLo sa...

Arti innlegg! Cottage cheese med syltetøy og banan er mitt faste måltid etter løpetur, god restitusjonsmat!

Ida sa...

Cottage cheese med kanel på er knallgodt! Bør prøves ;)