mandag 15. september 2008

Besynderlige motedetaljer

Var en tur på Tusenfryd med barna i går, og der kan man beskue rikelig med mennesker av en litt yngre årgang enn min, som det er tydelig at i mer eller mindre grad forsøker å følge med på moten. Selv synes jeg fortsatt det kan være morsomt med klær og mote, men jeg må nok innrømme at jeg har blitt så gammel at min personlige integritet og sans for komfort kommer før trangen til å iføre meg siste skrik til enhver tid, og det har vært mange store motetrender de siste årene som jeg har nektet å kaste meg på. En av dem er tighte jeans med smalnende ben, som først skulle brukes med høye støvletter utenpå, så kom de forferdelige halvhøye støvlettene, og "ungdommen nå til dags" bruker sneakers eller ballerinasko til. Helt ukritisk til kroppsfasong og benlengde (har de i det hele tatt sett hvordan de ser ut bakfra? Kun relativt høye og meget slanke personer kan slippe noenlunde hederlig fra å bruke slike jeans, men lekkert kommer jeg aldri til å synes at det er) går tusenvis av jenter og damer rundt med slike bukser, og hver gang jeg ser en av dem blir jeg styrket i min overbevisning om at min beslutning om aldri å iføre meg et slikt jeanspar er den riktige.

Men altså, en del av disse ungdommene kunne jeg altså studere nærmere i går. Og hos flere oppdaget jeg en besynderlig detalj! Og ikke bare hos jentene, men hos en gutt også! Og det var at nederst på de innmari smale olabuksene, som etter min smak altså allerede sitter aaaaltfor trangt rundt anklene, hadde disse ungdommene trædd hårstrikker utenpå buksene! Hvorfor det? Eneste fornuftige grunn jeg kan tenke meg er for å hindre trekk oppover mot de edlere deler?! Men når har det vært et problem, liksom, selv med bootcutjeans (takke meg til!)? En jente hadde brettet opp buksene innover. En annen utover. Gutten jeg så hadde ikke brettet i det hele tatt. Meget besynderlig! Jeg innser at jeg er for gammel og ikke gidder å følge nok med i glansede motemagasiner og ungdomsmagasiner til at jeg kommer til å finne ut hvorfor man trær hårstrikker rundt ankelen på smale jeans. Men jeg er ihvertfall sikker på at jeg personlig aldri, aldri skal bruke slike bukser.

Ingen kommentarer: